Algemeen, Exposities

Licht, lucht en boompjes

Licht, lucht en boompjes – tentoonstelling over architectuurfotografie van Werner Mantz en Hugo Schmölz GAG , de grote bouwvereniging van Keulen en ‘Bilderbuch Köln’ tonen in een grote overzichtstentoonstelling ruim 120 werken van Mantz en Schmölz.

Er worden geen originele foto’s getoond, doch uitvergrote reproducties in een uitstekende kwaliteit. Deze tentoonstelling vindt plaats in het nieuwe Kunstforum in Keulen. (Neuen Kunstforum, Alteburger Wall1 in Keulen)van 18.05.2010(officiële opening 18.00)tot en met 10 juni 2010 dagelijks van 16.00 tot 20.00 uur. Gratis entree. Bij deze expositie hoort een catalogus die tegen kostprijs van € 10,- is verkrijgbaar.

De foto’s van Mantz en Schmölz laten zien hoe de architectuur zich in de jaren twintig in Keulen heeft ontwikkeld. Beide fotografen hebben het ontstaan en de ontwikkeling van deze architectuur gedocumenteerd, beiden op hun eigen manier. De tentoonstelling laat zien hoe belangrijk Keulen in de twintiger jaren was als stad van het nieuwe bouwen met als belangrijkste architect Riphahn. Licht, lucht en boompjes was het motto van deze architect. Hele stadsdelen werden volgens zijn visie ontworpen; in aanvang al in het eerste decennium van de vorige eeuw werden gezinswoningen met tuinen neergezet met de bedoeling dat deze na verloop van tijd over zouden gaan in het bezit van de huurders. Vervolgens werden in de twintiger jaren volgens zijn ontwerp hele wijken met appartementencomplexen en parkachtige binnentuinen gebouwd. Dit om de bouwprijs te drukken. Kenmerkend voor het werk van Mantz is de wijze waarop hij gebruikt maakt van het licht. Hard licht dat Mantz in zijn foto’s in geometrische vormen weergeeft, waarvoor zich het witte stuc van de gebouwen van Riphahn bij uitstel leenden. Deze foto’s behoren tot de top van de architectuurfotografie. Ook de keuze van het ingenomen standpunt is een bijzonder aspect bij Mantz, zijn voorkeur voor het perspectief van de onderkant en daarmee bereikte hij in zijn werk een perspectivistische verkorting. Dit leverde de illusie op van het zich in de ruimte van het beeld te bevinden. Een effect dat zelfs bij verkleinde afbeeldingen in architectuur tijdschriften nog indrukwekkend groot was. Op deze wijze leverden zijn foto’s een bijdrage aan de toenmalig actuele discussie in de architectuur.

Werner Mantz had bij maken van zijn foto’s drie belangrijke uitgangspunten: in de eerste plaats de centrering, het plaatsen van het beeld in het midden: dan een gering schuin perspectief en ten slotte de frontale aanblik. Door ordening van de gefotografeerde vlakken openen de foto’s zich als een toneelbeeld. De architectuur van deze periode wordt treffend weergegeven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s