Willem K Coumans: herontdekker

Uitsnede krantenartikelWillem K. Coumans (1930-2006), dichter, toneelrecensent, kunstkenner en liefhebber, maar ook Nederlands herontdekker van het werk van Werner Mantz, schreef in 1985, bijgaand artikel over Genet en Mantz. Lang voordat het fabrieksterrein van de Ceramique getransformeerd werd tot een luxe woongebied.

Willem K. Coumans bezocht in 1975 de expositie in Keulen von Dadamax bis zum Grüngürtel en zag daar een proeve van een bijzonder oeuvre, dat van de fotograaf Werner Mantz, dezelfde die in Maastricht aan het Vrijthof zijn fotoatelier had. Een jaar later had Mantz al in Aken een solo-expositie met zijn kenmerkende architectuur en interieur opnamen. Coumans had de verbinding gelegd tussen de wereld van de fotografie als kunst, die toen net zijn eerste opmars begon en de moderne fotografieën van de jonge fotograaf, die al lang vervlogen leken.

De foto van Mantz met als titel ‘de beste stuurlui staan aan wal’ inspireerde Coumans tot een fictieve geschiedenis met een kern van waarheid. Genet was hier.

De foto zou hierna nog vaak gepubliceerd worden, in boeken en tijdschriften en werd zelf gebruikt als illustratie ter ondersteuning van een congres over….het behoud van schoorstenen. Waar een foto toe kan bijdragen. De foto is in bezit van het Bonnefantenmuseum, gelegen in het Centre Ceramique in Maastricht.

Suggestieve beelden van Maastricht, Jean Genet en Werner Mantz
Suggestieve beelden van Maastricht, Jean Genet en Werner Mantz

Klik op het artikel voor een vergroting

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s